روکش دندان کودک چرا انجام می شود و چند نوع دارد؟

روکش دندان کودک

روکش دندان کودک چرا انجام می شود و چند نوع دارد؟

تصوری که در بین مردم وجود دارد این است که روکش دندان فقط برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که روکش دندان کودکان نیز یکی از ملزومات برای مراقبت از دندان‌های آسیب‌دیده کودکان است. حتی جالب است بدانید گاهی اوقات لازم است برای کودکان، از  روکش دندان شیری نیز استفاده شود. حتما از این گفته تعجب خواهید کرد چون دندان شیری یک دندان موقتی است و بعد از افتادن، به جای آن دندان دائمی رشد می‌کند. به همین دلیل بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند هزینه‌ای برای روکش دندان کودکان خود صرف نکنند. برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً با این مقاله از سایت دکتر سولماز بیابانی با ما همراه باشید.

انواع روکش دندان کودک

انواع روکش دندان کودک

گاهی اوقات کودکان ما دچار دندان درد خیلی شدید می‌شوند و وقتی به متخصص مراجعه می‌کنیم، دندانپزشک توصیه می‌کند در اولین فرصت حتماً ترمیم و عصب کشی دندان انجام گیرد. اگر بافت دندان آسیب جدی را متحمل شده باشد، در صورتی که روکش بر روی آن نصب نشود، عمر آن کوتاه بوده و با کوچکترین فشار دچار شکستگی خواهد شد. این اتفاق در کودکان بسیار رایج است چون کودکان توجه زیادی به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان‌های خود نداشته و حتی خوراکی‌های سخت را نیز با دندان‌های خود مصرف می‌کنند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، روکش دندان کودک به دو دسته روکش دندان شیری و روکش دندان دائمی تقسیم می‌گردد. در انتخاب نوع روکش دندان کودک، دندانپزشک به میزان آسیب‌دیدگی دندان‌ها و محل قرارگیری دندان توجه می‌کند. بر این اساس، انواع روکش دندان کودک عبارتند از:

1- روکش استیل پیش ساخته

یکی از قدیمی‌ترین روکش‌های دندان است که البته هنوز هم برای دندانپزشکی اطفال مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که مقاومت این روکش در برابر رطوبت و فشار بسیار زیاد است، بنابراین متخصص آن را بر روی دندان‌های آسیابی‌ قرار می‌دهد. برای استفاده از این روکش تنها کافی است شما یک جلسه کودک خود را به دندانپزشکی ببرید تا روکش بر روی دندان او قرار گیرد.

2- روکش رزین کامپوزیت

همانگونه که از نام این روکش مشخص است، این روکش از ترکیبات کامپوزیتی همرنگ با دندان ساخته شده است. بنابراین اگر دندان‌های جلویی کودک شما خراب شده و و لازم است حتما روکش شود، پس باید به سراغ روکش کامپوزیت بروید. این روکش مقاومت زیادی در برابر فشار ندارد به همین دلیل است که نمی‌توان آن را برای دندان‌های آسیابی استفاده کرد.

3- روکش‌های سرامیکی فلزی

این روکش‌ها دارای اسکلت فلزی هستند که لایه رویی آن‌ها سرامیکی است.  بنابراین اگر بر روی دندان‌های جلو استفاده شوند کسی متوجه روکش نخواهد شد چون همرنگ دندان‌ها هستند. مقاومت این روکش‌ها در برابر رطوبت بسیار بالاست و استحکام مناسبی نیز دارند. البته اگر قرار است از روکش سرامیکی فلزی استفاده گردد باید کمی دندان کودک تراشیده شود.

4- روکش‌های تمام سرامیکی

این روکش‌ها کاملاً از سرامیک ساخته شده و به هیچ عنوان فلز در آن به کار برده نشده است. مشکل روکش‌های فلزی این است که در اثر دما، تغییر حجم داده و در نتیجه باعث شکستگی روکش می‌شوند.  از طرف دیگر عصب دندان شما را نیز تحریک می‌کنند. از نظر استحکام و دوام، روکش تمام سرامیکی در سطح بسیاری عالی قرار دارد و برای دندان‌های جلویی گزینه بسیار مناسبی است.

چرا دندان شیری کودک که به روکش نیاز پیدا می‌کند؟

در مواردی که پوسیدگی بسیار شدیدی در دندان کودک اتفاق افتاده باشد به گونه‌ای که بعد از بررسی دندان، متخصص متوجه شود که باید عمده دندان تخلیه گردد تا عملیات ترمیم و عصب کشی به خوبی پیش برود، بنابراین برای افزایش بنیه دندان و افزایش قدرت آن در برابر فشار، لازم است حتماً روکش بر روی آن قرار گیرد. از طرف دیگر این روکش باعث فرم دادن به دندان خواهد شد چون در صورت شکستگی و لب پر شدن دندان، سطح دندان‌ها اختلاف ارتفاع پیدا می‌کنند و در نتیجه برخی از دندان‌ها در زمان غذا خوردن، فشار بیشتری را متحمل می‌شوند. بنابراین لازم است روکش بر روی آن‌ها قرار گیرد.

چرا باید دندان شیری روکش شود در حالی که قرار است بیفتد؟

دندان‌های شیری طول عمر کوتاهی داشته و تقریبا از 7 سالگی شروع به ریزش می‌کنند. اما اگر تا زمان جوانه زدن دندان‌های دائمی، کودک شما دندان در دهان خود نداشته باشد دچار چند مشکل اساسی می‌گردد:

– از یک سو استخوان فک در محل خالی دندان دچار تحلیل شده و همین موضوع باعث پسروی استخوان فک می‌شود.

– از سوی دیگر وقتی یک دندان شیری می‌افتد، اگر برای مدت طولانی این فضا خالی باشد، دندان‌های کناری شروع به حرکت خواهند کرد.  همین موضوع روند جوانه‌زنی دندان‌های دائمی را دچار مشکل می‌کند.

– یکی دیگر از دلایل لزوم روکش دندان شیری کودک، جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی در کودکان است. به طور کلی کودکان در جویدن غذا دچار مشکل هستند و معمولاً خیلی تند و سریع غذا می‌خورند. به همین دلیل غذا به طور کامل جویده نشده و معمولاً دچار مشکلات معده درد نیز می‌شوند. اکنون تصور کنیم که کودک شما بخشی از دندان‌های شیری خود را از دست داده است. در چنین شرایطی مشکلات گوارشی برای او بسیار شدیدتر خواهد شد چون عمل جویدن غذا با مشکلات جدی روبرو شده و بخش عمده‌ای از غذا بدون اینکه جویده شود، وارد معده می‌گردد. در چنین شرایطی معده فشار بسیار زیادی را متحمل خواهد شد و کم کم اشتهای کودک شما کاهش پیدا می‌کند چون ترجیح می‌دهد غذا نخورد تا این درد به سراغ او نیاید.

بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، اگر دندان شیری کودک شما خراب شد باید در اولین فرصت نسبت به ترمیم دندان اقدام کنید.

مراحل روکش کردن دندان شیری کودک

زمانی که کودک شما دچار دندان درد می‌شود، در اولین قدم باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های او بررسی گردد. متخصص از شما می‌خواهد عکسبرداری‌های لازم را انجام دهید تا میزان پوسیدگی دندان و البته سلامت دندان‌های کناری دندان پوسیده شده را نیز بررسی کند. سپس در صورتی که متوجه شود پوسیدگی شدید دندان اتفاق افتاده است، برای ترمیم و عصب کشی دست به کار خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه روکش دندان انجام گیرد باید پوسیدگی دندان برطرف شود. حتی اگر دندان کودک شما دچار عفونت شده باشد، تا زمانی که عفونت درمان نشود، روکش دندان انجام نخواهد شد.

با توجه به اینکه آستانه تحمل کودکان پایین است، برای روکش کردن دندان ابتدا باید بی‌حسی تزریق شود تا هیچ دردی احساس نکند.

بعد از اینکه پوسیدگی دندان تخلیه شد و به عبارت دیگر پالپ دندان پاکسازی گردید، باید به کمک مواد ترمیم‌کننده، به دندان فرم دهیم تا بتوان بر روی آن روکش قرار داد. جالب است بدانید که در عمده موارد روکش دندان کودکان در یک جلسه انجام شده و از روکش‌های از قبل آماده استفاده می‌گردد. مگر اینکه قرار باشد دندان جلویی کودکان روکش شود. در این صورت متخصص باید قالب‌گیری را از دندان انجام داده و حتی در صورت لزوم کمی آن را بتراشد تا بتواند روکش‌های تمام سرامیکی را بر روی دندان کودک قرار دهد.

نحوه مراقبت از روکش دندان شیری کودکان

مراقبت از روکش دندان شیری

از آنجایی که کودکان اطلاعات کافی در مورد اهمیت مراقبت از دندان ندارند این وظیفه والدین است که به آن‌ها کمک کنند تا بتوانند از دندان‌های خود به خصوص دندان روکش شده مراقبت نمایند. از زمانی که دندان شیری کودک شما روکش می‌شود، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

– به کودک خود یادآوری کنید که به هیچ عنوان خوراکی‌های سخت را با دندان روکش شده نخورد.

– بهتر است به مدت یک تا دو روز از خوردن خوراکی‌های چسبناک همانند شکلات یا آدامس با دندان روکش شده پرهیز کند چون هر آن امکان دارد روکش از روی دندان برداشته شود.

– همچنین به مدت یک تا دو روز خوراکی‌های رنگی را با دندان‌های خود مصرف نکند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که روکش‌های سرامیکی یا سرامیک فلزی بر روی دندان‌های کودک نصب شده است.

– بحث مسواک زدن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر کودک شما از این پس بعد از هر وعده غذایی مسواک نزند یا دهان خود را بعد از خوردن خوراکی نشوید، مواد غذایی به زیر روکش نفوذ کرده و پوسیدگی شدید دندان اتفاق می‌افتد. پس به کودک آموزش دهید که چگونه از نخ دندان و مسواک استفاده کند.

آیا روکش دندان شیری کودکان درد دارد؟

همانطور که گفتیم دندانپزشک اطفال برای انجام هر نوع اقدام دندانپزشکی، دندان کودک را بی‌حس می‌کند تا در حین کار درد نداشته باشد. اما بعد از اتمام کار و با از بین رفتن اثر ماده‌ بی‌حسی، ممکن است کمی درد به سراغ کودک شما بیاید که این موضوع به دلیل دستکاری بافت لثه و تحریک شدن دندان‌های کناری اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی می‌توانید تحت نظر دندانپزشک، به کودک خود مسکن بدهید. البته این درد بسیار جزئی است و معمولاً بعد از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود.

مشکلات رخ داده بعد از روکش دندان شیری کودکان

والدین عزیز باید بدانید که ممکن است بعد از انجام روکش دندان چند مشکل برای کودکان به وجود بیاید که آگاهی از آن‌ها کمک می‌کند در صورت بروز چنین مشکلاتی، اقدامات درمانی را انجام داده و یا سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید تا دندان آسیب نبیند:

– حساس شدن دندان به دما

در صورتی که متخصص از روکش‌های فلزی استفاده کرده باشد، این مسأله کاملاً طبیعی است که دندان هدف و یا دندان‌های کناری نسبت به تغییرات دما حساس شوند.

– شل شدن روکش دندان

اگر قالب روکش برای دندان کودک مناسب نباشد و یا نکات مراقبتی بعد از انجام روکش شامل نخوردن آدامس و خوراکی‌های چسبناک به مدت دو روز رعایت نشود، قطعاً روکش دندان شل شده و حتی ممکن است از جای خود خارج شود.

– لب پر شدن روکش دندان

به کودکان خود آموزش دهید که با دندان روکش شده، خوراکی‌های سخت نخورند. در غیر این صورت روکش ترک برداشته و لب پر می‌شود.

قیمت روکش دندان کودک

جالب است بدانید برخی از والدین از انجام روکش دندان شیری کودکان خود پرهیز می‌کنند چون اعتقاد دارند دندان شیری یک دندان موقتی است و لزومی ندارد هزینه اضافی را برای روکش کردن آن صرف کنند. اما در این مطلب برای شما توضیح دادیم که چرا باید دندان‌های شیری کودکان خود را در صورت لزوم، روکش کنید. اگر نگران هزینه‌ها هستید باید بگوییم که نوع روکش مورد استفاده برای دندان‌ها و تعداد دندان روکش شده، مهمترین عواملی هستند که بر روی هزینه کار تأثیر می‌گذارند. برای مثال روکش‌های تمام فلزی و روکش‌های استیل نسبت به روکش‌های دیگر هزینه کمتری دارند و به همین دلیل مقرون به صرفه هستند. از طرف دیگر متخصص وضعیت دندان کودک را بررسی می‌کند تا متوجه شود چه میزان پوسیدگی در آن اتفاق افتاده و چقدر باید بر روی آن کار انجام شود تا دندان برای روکش کردن آماده گردد. بنابراین در جلسه معاینه حتماً دندانپزشکی این موضوعات را با شما در میان خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *