علت دندان درد چیست؟

علت دندان درد چیست

علت دندان درد چیست؟

دراین مقاله 11 دلیل اصلی دندان درد را برای شما توضیح می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید و اگر سوالی داشتید از بپرسید:

11 دلیل اصلی دندان درد را بشناسید:

1- مهمترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است

پوسیدگی دندان، یکی از رایج‌ترین علت های دندان درد به شمار می‌رود. در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، پوسیدگی دندان به کرم‌خوردگی تبدیل می‌شود. کرم‌خوردگی زمانی رخ می‌دهد که اسیدها و باکتری‌ها وارد مینا دندان می‌شوند و بافت‌های داخلی را از بین می‌برند. این موضوع بر اعصاب تاثیر می‌گذارد و درد خفیف تا شدید دندان را به همراه دارد. (مقاله تقویت مینای دندان را بخوانید)

اگر پوسیدگی به عصب برسد درد زیادی را تجربه خواهید کرد. با مراجعه به موقع به دندان پزشکی می‌توانید سلامت دندانهای خود را تضمین کنید.

علت دندان درد
علت دندان درد در اغل مواقع پوسیدگی دندان است.

2- عفونت سینوس

در برخی از افراد، عفونت سینوس موجب دندان درد می‌شود. این علائم زمانی رخ می‌دهند که عفونت از سر تخلیه می‌شود. در چنین مواردی، تشخیص علت اصلی درد بسیار اهمیت دارد.

3- آبسه دندان

آبسه در واقع عفونتی است که در اثر وجود کرم‌خوردگی بدون درمان در دندان به وجود می‌آید. در صورت داشتن آبسه به آنتی بیوتیک نیاز پیدا خواهید کرد. گاهی‌اوقات، عصب‌کشی یا کشیدن دندان آبسه کرده توسط دندانپزشک تجویز می‌شود.

4- از بین رفتن ماده پرکننده

زمانی که کرم‌خوردگی از دندان برداشته می شود، دندانپزشک باید جای آن را پر کند. در صورتی که ماده پرکننده موجود، سبب درد می‌شود، دندانپزشک باید آن را با ماده پرکننده جدید جایگزین کند.

5- عفونت

عفونت اغلب زمانی رخ می‌دهد که دندان (به طور مثال، دندان عقل) سطح لثه را شکافته است اما فضای کافی برای بیرون آمدن ندارد.

6- مشکلات مربوط به براکت یا ارتودنسی

گاهی‌ اوقات، کسانی که ارتودنسی دندان انجام می‌دهند، با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. هنگام ارتودنسی دندانها تحت فشار قرار می گیرند و حرکت می کنند. در چنین شرایطی ممکن است تجربه دردناکی برای شما ایجاد شود.

پیش از مراجعه به دندانپزشک می‌توانید درمان‌های خانگی مختلفی را برای تسکین درد خود امتحان کنید.

زمان مراجعه به دندانپزشک

7- درد بعد از کشیدن دندان

معمولا بعد از کشیدن دندان تا مدتی درد را احساس می کنید. در چنین شرایطی اگر با گر زمان درد دندانتان بهبود پیدا نکرد، موضوع را با دندان پزشک خود مطرح کنید.

8- درد و حساسیت ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید، درد دندان به سراغتان نخواهد آمد. گیر کردن غذا بین دندانها می‌تواند باعث ایجاد حساسیت، خونریزی لثه و درد دندانی شود.

9- درد دندان ناشی از آفت دهان

زمانی که دهانتان آفت می‌زند دندانهای آن قسمت حساس می‌شوند و ممکن است احساس درد در دندانهای پوسیده و پر کرده خود داشته باشید. با بهبود آفت این درد نیز از بین خواهد رفت.

10- درد دندان ناشی از تحت فشار بودن عصب

به دلایل ژنتیکی و گاهی اوقات به دلیل انجام کار غیر اصولی روی دندان، ممکن است عصب تحت فشار قرار بگیرد. در چنین شرایطی درد دندان ناشی از خراب بودن دندان نیست. و حتی با عصب کشی نیز برطرف نمی‌شود. بلکه باید عصبی که تحت فشار است شناسایی شود و مشکل به صورت اصولی برطرف شود.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

گاهی‌اوقات، دندان درد به خودی‌خود برطرف می‌شود و نیازی به مراجعه به دندانپزشک ندارد. با این وجود، مراجعه به دندانپزشک به منظور یافتن علت اصلی درد دندان و برطرف کردن آن ضروری است. احتمالاً این سوال برای شما پیش می‌آید که چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد. اگر درد دندان بیشتر از دو روز ادامه پیدا کرد، حتماً باید از دندانپزشک وقت بگیرید.

البته، در این مدت زمان انتظار برای مراجعه به دندانپزشک می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. اگر داروهای مسکن به کاهش درد دندان کمک نکردند، حتماً مشکل جدی‌تر است و مراجعه به دندانپزشک ضروری خواهد بود. گاهی‌اوقات، دندان درد با تب، درد شدید، تورم لثه یا طعم بد در دهان همراه می‌شود. این علائم می‌توانند، نشان‌دهنده عفونت دندان باشند و نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط دندانپزشک دارند.

تورم و التهاب فک و گونه‌ها نیز از دیگر نشانه‌هایی است که فرد باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کند. به این نکته توجه داشته باشید که مراجعه به پزشک عمومی، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. در نتیجه، وقت خود را با مراجعه به پزشک عمومی یا خانواده تلف نکنید. در مدت زمان انتظار برای مراجعه به دندانپزشک، از درمان‌های خانگی به منظور تسکین دندان درد استفاده کنید.

دندان درد در شب

بایدها و نبایدها پیش از مراجعه به دندانپزشک

اگر دندانتان درد می کند، حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. درد دندان می‌تواند، نشانه‌ای از خرابی یا پوسیدگی و عفونت ریشه دندان باشد. در نتیجه، بی‌توجهی به این موضوع با پیامدهای جبران‌ناپذیری همراه خواهد بود.

برای دندان درد چی خوبه؛ بایدها

• از داروهای مسکن ازجمله: ایبوپروفن و پاراستامول (استامینوفن) استفاده کنید. البته، مصرف این داروها برای کودکان زیر 16 سال مجاز نیست. به منظور داشتن یک انتخاب مناسب می‌توانید، با داروساز صحبت کنید.
  • سعی کنید دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. به این نکته توجه داشته باشید که شستشوی دهان با آب نمک برای کودکان مجاز نیست. همچنین، این راه‌حل برای افراد سالمند دارای فشار خون نیز توصیه نمی‌شود.
  • از ژل‌های تسکین‌دهنده درد استفاده کنید. این ژل‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.
  • از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، بپرهیزید. برخی از این غذاها باعث حساسیت دندان می‌شوند. در نتیجه، خوردن مایعات و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد ندارند، موجب کاهش درد دندان می شود.

‌برای دندان درد چی خوبه؛ نبایدها

• از خوردن غذاهای شیرین، خیلی گرم یا خیلی سرد بپرهیزید. این نوع مواد غذایی باعث تحریک دندان می‌شوند و درد آن را بیشتر می‌کنند.
  • استعمال دخانیات ممنوع است، چرا که سیگار کشیدن باعث بدتر شدن درد دندان می‌شود. البته، استعمال دخانیات نه‌تنها درد دندان را بدتر می‌کند، بلکه باعث خرابی و پوسیدگی دندان نیز می‌شود.

چگونه می‌توان از دندان درد پیشگیری کرد؟

پیش از آن که به سوال که برای دندان درد چی خوبه پاسخ دهیم، باید بگوییم که پیش­گیری همیشه بهتر از درمان است. به عبارت دیگر، با رعایت برخی از نکات می توانید از دندان درد پیش­گیری کنید. اولین گام در پیش­گیری از دندان درد، مراقبت و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان است. به این طریق، می‌توانید از سالم بودن دندان‌ها و لثه خود اطمینان حاصل کنید و به مهمترین علت دندان درد غلبه کنید.

چکاپ‌های منظم توسط دندانپزشک، یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیش­گیری از خرابی دندان و پوسیدگی آن به شمار می‌رود. اگرچه، بسیاری از افراد به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند، اما چکاپ منظم می‌تواند، شما را از دندان دردهای شدید دور نگه دارد. اگر به دندانپزشک مراجعه کنید، حتماً با شما در مورد داشتن یک رژیم غذایی مناسب صحبت خواهد کرد. مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی مقدار زیادی قند برای سلامت دهان و دندان خوب نیستند.

در مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد باید تعادل برقرار کنید چراکه زیاده‌رودی در خوردن شیرینی باعث به خطر افتادن سلامت دندان‌ها می‌شود. حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز (بعد از هر وعده غذایی) یکی از اصلی‌ترین روش‌های رسیدگی و مراقبت از بهداشت دهان و دندان، محسوب می‌شود. بهتر است از خمیردندان‌های دارای فلوراید استفاده کنید.

علاوه بر مسواک زدن و استفاده از خمیردندان دارای فلوراید، نخ دندان نیز می‌تواند به شما در پیش­گیری از دندان درد کمک کند. به کمک نخ دندان می‌توانید، مواد غذایی باقیمانده، آلودگی‌ها و پلاک‌های بین دندان‌ها را از بین ببرید. یکی از توصیه‌های اصلی دندانپزشکان به منظور حفظ سلامت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان به صورت منظم است. نخ دندان مانع از تجمع مواد غذایی بین دندان‌ها می‌شود.

پیشگیری از دندان درد

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و با علت های مختلف دندان درد آشنا شده باشید.