چیزهایی که در مورد کشیدن دندان عقل نمی‌دانید

چیزهایی که در مورد کشیدن دندان عقل نمی‌دانید

بسیاری از افراد فضای کافی را برای رویش دندان عقل در فک خود ندارند، به همین دلیل این دندان با تغییر وضعیت دندانهای دیگر شروع به رشد می کند، که این می تواند به مشکلات مختلفی برای فرد  منجر شود. با  کشیدن دندان های عقل خطر ابتلا به  درد لثه، آسیب عصبی یا مشکلات ناشی از الگوهای رشد نامناسب را میتوان  کاهش داد.

همه آنچه که باید در مورد دندان عقل بدانید

دندان های عقل یا دندان های آسیای سوم، آخرین دندان های دائمی هستند که در دهان ظاهر می شوند . این دندانها معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. بسیاری از افراد فضای کافی را  برای روش دندان عقل در فک خود ندارند، به همین دلیل این دندان با تغییر وضعیت دندانهای دیگر شروع به رشد می کند، که این می تواند به مشکلات مختلفی برای فرد  منجر شود. برخی از افراد دندان عقل نهفته دارند. این نوع از دندانها  که فضای کافی برای رشد طبیعی یا بیرون آمدن از لثه  ندارند، ممکن است فقط تا حدی رویش کنند یا اصلاً  از لثه خارج نشوند. یک دندان عقل نهفته ممکن است:

• با زاویه نسبت به دندان بعدی رشد کند
  • با زاویه نسبت به پشت دهان رشد کند
  • مانند دندانهای خرد شده در استخوان فک، در زاویه قائم با دندانهای دیگر رشد کنید
  • مانند دندان های دیگر مستقیم بالا یا پایین بروید، اما در استخوان فک گیر کند.

اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک به احتمال زیاد جراحی را برای برداشتن دندان ها توصیه می کند. برداشتن این نوع دندان ها بسیار رایج است و بهبودی آن بسته به شرایط فرد ممکن است تا یک هفته طول بکشد.

دندان عقل

چه زمانی برای کشیدن دندان عقل باید اقدام کرد؟

زمان مناسب کشیدن دندان عقل به تشخیص دندانپزشک تان بستگی دارد. برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند دندانهای عقل در صورت عدم رشد کامل، برداشته شوند. بسیاری از دندانپزشکان نیز بر این باورند که بهتر است این دندان ها را در سنین پایین تر، قبل از اینکه ریشه و استخوان ها کاملاً شکل بگیرند، باید برداشت. طبق نظریه انجمن دندانپزشکان، در صورت بروز هریک از علائم زیر برداشتن دندان عقل ضروری است.

• تغییر در وضعیت سایر دندان ها،
  • عفونت مکرر بافت نرم پشت دندان آخر
  • کیسه های پر از مایعات (کیست) زیر دندان
  • تومورها
  • آسیب به دندانهای مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی گسترده دندان

با مشاهده علائم ذکر شده به دندانپزشک یا جراح دهان و دندان مراجعه کنید و در مورد موقعیت و سلامت دندانها و آنچه برای شما بهتر است، با او مشورت نمایید.

مزایا و معایب کشیدن دندان عقل چیست؟

در زیر به مزایا و معایب کشیدن دندان عقل اشاره شده است.

معایب کشیدن دندان عقل

از مهم ترین فواید دندان عقل این است که می توان از آن تا آخر عمر استفاده کرد. بنابراین ممکن است منطقی نباشد که یک مجموعه کاملاً مناسب از دندان های مولر برداشته شوند. جراحی ، ممکن است عوارض جانبی مانند  عفونت و خونریزی به همراه داشته باشد. همچنین استفاده از بی حسی  یا بیهوشی می تواند باعث ایجاد  حساسیت یا واکنش منفی در فرد شود، بنابراین بهتر است، قبل از برداشتن دندان یا انجام هر نوع جراحی دهان، در مورد شرایط پزشکی یا جسمی خود با دندانپزشک  مشورت کنید.

مزایای کشیدن  دندان های عقل

با  کشیدن  دندان های عقل خطر ابتلا به  درد لثه، آسیب عصبی یا مشکلات ناشی از الگوهای رشد نامناسب را میتوان  کاهش داد. برداشتن این دندان ها قبل از بروز علائم و عوارض احتمالی، می تواند در وقت و هزینه شما در شرایط اضطراری دندانپزشکی صرفه جویی کند . هزینه جراحی این دندانها به دلیل اینکه توسط جراح انجام می شود، بیشتر از یک دندانپزشک عمومی است. مواردی مانند معاینه، عکسبرداری از دندان، ماده بی حسی یا بیهوشی استفاده شده و پیچیدگی جراحی تعیین کننده هزینه نهایی را تعیین می کنند.

دندان عقل

بهبودی بعد از جراحی دندان عقل تا چه مدت طول می کشد؟

مقداری درد و تورم بعد از جراحی طبیعی است. روز اول بهبودی ممکن است هنوز مقداری خون در دهان شما باشد. برای کاهش خونریزی بعد از جراحی از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید. همچنین می توانید برای کاهش درد و تورم از  داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید. بعد از جراحی می توانید غذاهای بسیار نرم بخورید، اما از مصرف کافئین و سیگار خودداری کنید. همچنین برای نوشیدن از نی استفاده نکنید. بیشتر افراد طی سه تا چهار روز بعد از  جراحی بهبود می یابند. اما اگر دیگر دندان های شما تحت تاثیر قرار گرفته باشند، ممکن است بهبودی یک هفته کامل طول بکشد. زخمی که پس از جراحی به جا مانده، تا ماه ها به طور کامل بهبود نمی یابد، بنابراین هفته ها پس از جراحی باید مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید، تا از عفونت مصون بمانید.

اگر به دنبال خدمات دندانپزشکی ارزان هستید اما در عین حال می‌خواهید خدمات درمانی شما کیفیت خوبی داشته باشد، دکتر سولماز بیابانی تمهیدات خوبی را برای شما در نظر گرفته‌اند.
همین حالا می‌توانید با ما تماس بگیرید و وقت دندانپزشکی خود را رزرو کنید:

02156119500        02156690271        09352281315

برای مشاهده نمونه کارها و ویدئوهای آموزشی دکتر سولماز بیابانی لطفاً پیج اینستاگرام ایشان را دنبال کنید:

پیج اینستاگرام دکتر سولماز بیابانی

dr.solmazbiabani