اگر دندان شکست چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

ترمیم شکستگی دندان

اگر دندان شکست چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

شکستن دندان‌ها، پدیده‌ای ‌است که ممکن است برای همه افراد در همه سنین رخ دهد. یکی از رایج‌ترین دلایل شکستن دندان‌ها، وارد شدن فشار بیش از حد ناشی از جویدن غذا بر دندان‌ها است. در چنین شرایطی، یک فشار بیش از حد و نامتعارف بر دندان‌ها وارد شده و موجب ایجاد ترک بر روی دندان یا شکسته شدن آن می‌شود. در صورت بروز شکستگی، باید هر چه زودتر نسبت به ترمیم شکستگی دندان اقدام نمایید.

ممکن است در صورت جزئی بودن ترک‌خوردگی، درد زیادی را در زمان غذا خوردن احساس نکنید؛ ولی در موارد شدیدتر درد زیادی را در زمان غذا خوردن تجربه می‌کنید. این پدیده، به سندرم دندان ترک‌خورده معروف است.

گاهی این آسیب به دلایلی نظیر آسیب‌پذیری یا ضعیف بودن مینای دندان رخ می‌دهد. به این معنی که برخی افراد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا به دلایل ارثی، دندان‌های با مینای ضعیف و آسیب‌پذیر دارند. این افراد، نیاز بیشتری به ترمیم شکستگی دندان پیدا می‌کنند. برخی اوقات، وجود بیماری‌های وخیم یا پیشرفته لثه‌ای یا التهابات لثه، موجب بروز التهاب در اطراف دندان و ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های بیش از حد شیرین یا نوشابه‌های گازدار یا خوراکی‌های چسبناک موجب ضعف دندان‌ها و نهایتاً ایجاد ترک بر روی دندان می‌شود. بنابراین، افرادی که عادات غذایی نادرستی دارند، نیاز بیشتری به ترمیم شکستگی‌های دندان پیدا می‌کنند.

دلایل دیگری از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان قروچه، تنش حرارتی یا سرد و گرم شدن دندان‌ها، پیری، ضعیف شدن پر شدگی دندانی و غیره موجب شکستگی و ضروری شدن نیاز به ترمیم شکستگی دندان می‌شوند. در ادامه، به بررسی دلایل شکستن دندان‌ها و موارد مرتبط با این موضوع بپردازیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

آسیب و شکستگی دندان

اگر دندان شکست، چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

ممکن است دندان به هر دلیلی از حالت اصلی خود خارج شده و نیاز به ترمیم یا جایگزینی داشته باشد. دلایل مختلف و گوناگونی می توانند موجب شکستن دندان شوند. پروتکل درمانی هر دندان، به میزان شکستگی و وسعت آسیب بستگی دارد. دندانپزشکان سعی می‌کنند با اقدامات کمتر تهاجمی، حتی‌الامکان دندان طبیعی را حفظ کنند.

یکی از اقدامات مناسب در این زمینه، ترمیم شکستگی دندان است. ممکن است شکستگی به دلایل اورژانسی مانند وارد شدن ضربه به دندان، تصادف، زمین خوردن، آسیب ورزشی و غیره رخ دهد. در چنین مواردی باید با توجه به شدت آسیب و ضربه اقدامات متناسب با شرایط انجام شود.

در برخی موارد، دندان دچار شکستگی جزئی یا لب پریده شدن می‌شود، حتی ممکن است شما متوجه وجود ترک یا شکستگی در دندان‌های خود نشوید. از آنجا که معمولاً شکستگی‌های کوچک موجب ایجاد درد نمی‌شوند، افراد به صورت اورژانسی نسبت به ترمیم شکستگی دندان اقدام نمی‌کنند. همین امر ممکن است موجب وسیع‌تر شدن محدوده شکستگی و ایجاد پوسیدگی و درد در دندان شود.

ترمیم شکستگی‌های دندانی

اگر دندان شما لب پر شده یا ترک جزئی دارد، باید حتماً برای ترمیم به پزشک متخصص مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است زمانی که در آیینه دندان خود را چک می‌کنید، متوجه وجود ترک یا آسیب در دندان نشوید؛ ولی در زمان غذا خوردن یا استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های سرد و گرم، احساس درد کنید.

 یک راه تشخیص ترک خوردگی‌های ریز دندان و مراجعه به پزشک برای ترمیم شکستگی دندان این است که شما به صورت عادی دردی ندارید؛ ولی در زمانی که دهان را باز کرده و دندان‌ها را از روی هم بر‌می‌دارید، احساس درد می‌کنید. در این شرایط، احتمالاً دندان شما ترک خورده و باید اقدامات مناسب را برای رفع مشکل انجام دهید.

 چه نوع شکستگی دندان نیاز به پیگیری سریع دارد؟

تقریباً تمام انواع آسیب‌ها و شکستگی‌های دندانی نیاز به اقدام درمانی دارند. در صورتی که آسیب به بخش‌های قدامی دندان وارد شود، بیمار به دلایل زیبایی، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه می‌کند. اگر آسیب در بخش‌‌های خلفی وارد شده باشد، در صورت عدم انجام اقدامات به موقع ترمیم شکستگی دندان، گسترش پوسیدگی دندان و خرابی آن دور از انتظار نخواهد بود.

شکستگی دندان و ترمیم آن

گاهی شکستگی دندان بر اثر ضربه ناگهانی یا تصادف رخ می‌دهد. در چنین مواردی باید شکستگی دندان سریعاً پیگیری شود. ویزیت‌های اورژانسی دندان‌پزشکی در زمانی ضرورت پیدا می‌کند که آسیب جدی مانند تصادف، سقوط، آسیب‌ ورزشی و غیره در ناحیه دهان و دندان مشاهده شود.

 مهم‌ترین توصیه در زمان آسیب بر اثر ضربه، مراجعه سریع به دندان‌پزشک و ترمیم شکستگی دندان است. مراجعه فوری در ساعات اولیه، موجب دست‌یابی به نتایج درمانی بهتری خواهد شد. توصیه می‌شود تا زمان فرارسیدن نوبت ویزیت دندانپزشک، دهان را با آب گرم شسته و در صورت وجود خونریزی، ناحیه آسیب دیده را با گاز استریل بپوشانید و برای کاهش تورم و درد، از کمپرس آب سرد  استفاده کنید. در صورت درد می‌توانید از مسکن استفاده کنید.

بهتر است در صورت شکستن تاج دندان، بخش شکسته را نگهداری کرده و در اختیار دندان‌پزشک قرار دهید. در بسیاری از موارد، دندان‌پزشک می‌تواند برای بازسازی و ترمیم دندان شکسته از قطعه طبیعی دندان استفاده کند. همچنین در صورتی که دندان بر اثر ضربه لق شده ولی از جای خود خارج نشود؛ دندان را با کمی فشار به جای اصلی خود هدایت کرده و هر چه سریع‌تر برای ترمیم شکستگی دندان اقدام نمایید.

ترمیم دندان شکسته

انواع شکستگی دندان

در مقالات، طبقه‌بندی‌های مختلفی برای انواع شکستگی دندان در نظر گرفته شده است. در برخی از این تقسیم‌بندی‌ها، از عواملی همچون آناتومی، پائولوژی، اتیولوژی یا روش‌های درمان به عنوان مبنایی برای طبقه‌بندی شکستگی‌ها استفاده شده است. بر اساس یک تقسیم‌بندی، شکستگی‌های دندانی، با توجه به مکان آسیب و شدت شکستگی به انواع مختلفی تقسیم‌‌بندی مشتمل بر موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • شکستگی‌های کلاس یک : به معنی لب پر شدن یا شکستگی محدود به لایه مینای دندان،
  • شکستگی‌های کلاس دو : شکستگی‌های مرتبط با لایه عاج،
  • شکستگی‌ها کلاس سه : شکستگی‌هایی که به ناحیه پالپ یا مغز دندان می‌رسند.

انجمن دندانپزشکان آمریکا، بر اساس یک دسته‌بندی دیگر به انواعی از ترک و شکستگی دندان اشاره کرده و توصیه نموده که در صورت بروز هر یک از این موارد (بسته به شدت و ضعف آن) اقدامات مقتضی برای ترمیم شکستگی دندان صورت پذیرد:

انواع شکستگی‌های دندان

  • ترک‌خوردگی‌های مویی یا کریز لاین

شکستگی‌های مویی یا craze lines، ترک‌های بسیار ریزی هستند که بر روی مینای دندان به وجود می‌آیند. معمولاً این نوع ترک‌ها موجب ایجاد درد نمی‌شوند. اگر شما عادت داشته باشید که ناخن بجوید یا از مواد غذایی سرد و گرم به صورت پشت سر هم استفاده کنید، احتمالاً به زودی این ترک‌ها بر روی دندان شما ظاهر می‌شوند.

 اغلب این ترک‌ها، با چشم قابل مشاهده نیستند و مشکل خاصی را نیز ایجاد نمی‌کنند و نیازی به ترمیم شکستگی دندان به صورت فوری وجود ندارد. ولی در صورتی که عادات ناصحیح خود را به زودی ترک نکنید، امکان گسترده‌تر شدن و افزایش وسعت این ترک‌ها وجود دارد و در آن صورت، شدت شکستگی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی ممکن است در زمان غذا خوردن یا استفاده از خوراکی و نوشیدنی‌های سرد یا گرم احساس درد کنید.

همچنین ممکن است وارد شدن ضربه‌های خفیف ناگهانی به دندان سبب بروز این ترک‌خوردگی‌ها شود. برای جلوگیری از وسیع‌تر شدن این ترک‌های ریز و ضروری شدن نیاز به ترمیم شکستگی دندان، از وارد کردن فشار بر دندان و فعالیت بیش از حد دهان و دندان‌ها و فشارهای اکلوزال جلوگیری کنید.

مو برداشتن دندان

سایر عوامل از قبیل عادت به فشردن یا ساییدن دندان‌ها بر روی هم یا دندان قروچه یا فعالیت بیش از حد دندان‌ها و خوردن مواد غذایی سفت و سخت و غیره نیز جزو عوامل به وجود آورنده این ترک‌ها هستند.

  • شکستن کاسپ دندان یا fractured cusp

شکستگی کاسپ دندان، یکی از رایج‌ترین دلایل شکستگی دندان است. شکستن کاسپ، به معنای شکستگی کامل یا ناقص تاج دندان می‌باشد و ممکن است تا زیر بافت لثه نیز امتداد یابد.

در این موارد نیز ترمیم شکستگی دندان در اسرع وقت و بسته به وسعت آسیب ضروری است. کاسپ دندانی، در دندان‌های پشتی پایین و در سمت گونه در دندان‌های بالایی عقب یا در سمت زبان قرار دارد. معمولاً این نوع شکستگی، موجب وارد شدن آسیب به پالپ دندانی نمی‌شود و درد خاصی به همراه ندارد.

این نوع شکستگی، از سطح جونده‌ای یا اکلوزال دندان آغاز می‌شود و در امتداد لثه، در کنار شیارهای سطحی از دندان که در سمت گونه قرار دارد (شیارهای باکال) یا سطح داخلی مجاور زبان یا لینگوال یا در لبه‌های مزیال یا دیستال امتداد می‌یابد. در صورت بروز این آسیب‌ها، ترمیم شکستگی دندان ضرورت دارد. وارد شدن تروما یا فشار بر سطوح اکلوزال، جزو رایج‌ترین دلایل آغاز و توسعه این شکستگی‌ها می‌باشد.

شکستن کاسپ دندان

ممکن است شکستگی کاسپ، به دلیل تخریب ترمیم‌های فعلی موجود بر روی دندان ایجاد شود. ممکن است کاسپ شکسته شده ترک بردارد یا در صورت شدید بودن ضربه، کاملا ًجدا شود. در چنین شرایطی، قسمت‌های باقی مانده در دهان، نسبت به تغییرات دمایی حساس شده و یا در زمان غذا خوردن دردناک می شوند. در این شرایط، نیاز انجام ترمیم شکستگی دندان بیشتر احساس می‌شود.

دندان‌پزشکان، شکستگی کاسپ را با پر کردن همراه با روکش کردن درمان می‌کنند. به عنوان رایج‌‌ترین علائم شکستگی کاسپ می‌توان به احساس درد در زمان جویدن غذاهای سفت، تیز شدن لبه دندان و احساس آن با زبان و حساسیت نسبت به دما اشاره کرد.

  • ایجاد ترک عمیق بر روی دندان

متاسفانه، این حالت یکی از بدترین انواع شکستگی دندان است که موجب وارد شدن آسیب به سطوح جونده تا پالپ دندان شود. ممکن است در این حالت، دندان نصف نشود. در صورت عمیق بودن ترک و آسیب به پالپ یا مغز دندان، انجام عصب‌کشی برای ترمیم شکستگی دندان ضروری خواهد شد.

در این حالت، بیمار درد زیادی را در زمان غذا خوردن احساس می‌کند. گاهی بهتر است بنا به تشخیص دندان‌پزشک، از روکش دندانی برای افزایش استحکام دندان استفاده شود.

ترک عمیق در دندان

  • نصف شدن یا دو نیم شدگی دندان

 ممکن است این مشکل به دلیل بی‌توجهی به ترک‌های ریزی دندانی یا پوسیدگی بیش از حد دندان یا سایر عادات نادرست از قبیل دندان قروچه یا جویدن غذاهای سفت و سخت و غیره رخ دهد. معمولاً در صورت عدم توجه به درمان ترمیم شکستگی دندان و عدم انجام اقدامات لازم در زمان وقوع ترک‌خوردگی‌های عمیق، دو نیم شدن دندان اتفاق می‌افتد.

 در این موارد، معمولاً حفظ کل دندان کار دشواری است؛ ولی ممکن است دندان‌پزشکان ماهر و با تجربه بتوانند با عصب‌کشی و بازسازی تاج دندان و سایر اقدامات تخصصی به بیمار کمک کنند. در برخی موارد پزشک توصیه به کشیدن دندان می‌کند.

دو نیم شدن دندان

  • شکستگی عمودی دندان یا شکستن دندان‌ها از ریشه

شکستگی ریشه‌ای دندان، نوعی شکستگی است که به صورت عمودی ظاهر می‌شود. معمولاً این نوع شکستگی، به دلیل آسیب به ریشه با درد زیادی همراه است. این شکستگی، از ریشه دندان آغاز می‌شود. دندانپزشکان برای ترمیم شکستگی دندان از ریشه، از روش‌های مختلفی از قبیل کشیدن دندان و قرار دادن ایمپلنت یا کاشت، جراحی ریشه دندان و غیره استفاده می‌کنند.

شکستن عمودی دندان تا ریشه

  • شکستن ترمیم موجود بر روی دندان

این نوع شکستگی، به دلیل فرسوده شدن ترمیم قبلی یا استفاده از غذاهای سفت و سخت یا وارد شدن ضربه به دندان‌ها رخ می‌دهد. برخی از دندان پزشکان پس از ترمیم دندان، از روکش دندانی برای استحکام بیشتر استفاده می‌کنند.

در این صورت دندان شما بر اثر ضربه یا جویدن مواد غذایی سخت و غیره به آسانی آسیب نمی‌بیند. بهرحال، در صورت بروز شکستگی در دندان ترمیم شده، یکی از بهترین روش‌های ترمیم شکستگی دندان (در صورت وارد نشدن آسیب به ساختار کلی دندان) پر کردن قسمت‌های شکسته با کامپوزیت خواهد بود.

شکستن ترمیم شدگی دندان

  • دندان لب پَر شده یا Chipped Tooth

یکی از مشکلات رایج دیگر، لب پر شدن دندان شده است. معمولاً این مشکل به دلایلی از قبیل خوردن غذاهای جامد سفت، وارد شدن ضربه به دهان، استفاده از دندان به عنوان ابزار و برای شکستن اجسام سخت و بروز حوادث پیش‌بینی ‌نشده رخ می‌دهد. ممکن است دندان‌های لب پر شده، موجب ایجاد حس زبری بر روی زبان شوند.

روش مورد استفاده برای ترمیم لب پر شدن دندان، به وسعت آسیب‌ دیدگی بستگی دارد. در صورت کوچک بودن، از مواد کامپوزیت برای ترمیم استفاده می‌شود. در غیر این صورت ممکن است دندانپزشک استفاده از روکش دندانی را توصیه کند.

روش‌های ترمیم دندان لب پَر شده

چگونه از شکستگی دندان جلوگیری کنیم؟

در مورد دندان‌ها نیز باید به اصل ارجح بودن پیشگیری بر درمان توجه داشته باشیم. می‌توانیم با توجه به برخی نکات ساده و ابتدایی، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، موجب افزایش طول عمر دندان‌های طبیعی خود شویم. در صورت بروز هر یک از این انواع مختلف آسیب‌های ذکر شده در بخش‌های قبل، باید هزینه و وقت زیادی را برای ترمیم شکستگی دندان اختصاص دهیم.

علاوه بر این باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هرگز یک دندان ترمیم شده، همانند یک دندان طبیعی نخواهد بود. بنابراین، پیشگیری از بروز آسیب، از اولویت و اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل نیز متخصصان توصیه‌های زیادی را در رابطه با پیشگیری از آسیب دندان ارائه کرده‌اند، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

لزوم چکاپ دوره‌ای

  • نجویدن مواد غذایی و خوراکی‌های سفت با دندان برای جلوگیری از آسیب و الزامی شدن ترمیم شکستگی دندان،
  • ترک عادت دندان قروچه یا انجام تدابیر پیشگیری مناسب مانند استفاده از محافظ دهان (نایت گارد) در زمان خواب،
  • ترک هر عادت نامناسب روان‌شناختی مانند عادت به ساییدن دندان یا جویدن ناخن‌ها با دندان و غیره،
  • مراقبت در زمان انجام ورزش و دوچرخه‌سواری و غیره،
  • بستن کمربند ایمنی در زمان رانندگی،
  • عدم استفاده از مواد غذایی یا نوشیدنی‌های سرد و گرم به فاصله کوتاه،
  • انجام چکاپ دوره‌ای برای بررسی وجود هر گونه آسیب یا ترک ریز بر روی دندان و ترمیم شکستگی دندان قبل از وسیع‌تر شدن آنها.

باید توجه کنید که به تعویق انداختن مراجعه به دندان‌پزشک موجب افزایش احتمال گسترده‌تر شدن آسیب و ترک‌های ریز موجود بر روی دندان و دشواری درمان می‌شود. بنابراین، مراجعه به دندان‌پزشک و چکاپ دوره‌ای و پیگیری و عمل به توصیه‌های پزشک را هرگز فراموش نکنید.

انواع درمان شکستگی دندان

روش‌های ترمیم شکستگی دندان

آسیب دیدگی دندان و ترمیم آن می‌تواند یک پروسه دردناک و زمان بَر باشد. در صورت وارد شدن آسیب جزئی، ممکن است نیازی به انجام اقدام سریع و فوری وجود نداشته باشد. ولی اگر آسیب جدی باشد، هیچ راهی به جز مراجعه به دندانپزشک و ترمیم شکستگی دندان برای بیمار باقی نمی‌ماند.

دندان شکسته می‌تواند علاوه بر درد موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای بیمار شود. علاوه براین، شکستگی دندان، بخصوص در بخش‌های جلویی، موجب خدشه دار شدن زیبایی ظاهری فرد خواهد شد. همچنین اگر ترک‌ها موجب ایجاد لبه تیز در دندان شوند، احتمال وارد شدن آسیب به زبان و مخاط دهان بیمار وجود دارد.

از سوی دیگر، در صورت بروز شکستگی وسیع یا جزئی در دندان، این احتمال وجود دارد که مواد غذایی در ترک‌های دندانی گیر بیفتند و به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان‌ها شوند. به همین دلایل، انجام اقدامات درمانی به موقع و ترمیم شکستگی دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی روش‌های درمان دندان شکسته شده و ترک خورده پرداخته می‌شود. لطفاً با ما همراه باشید.

پر کردن دندان

  • پر کردن دندان

یکی از روش‌های رایج برای از بین بردن شکستگی دندان و ترمیم آن، پر کردن دندان است. در این روش، دندانپزشک با پر کردن بخش شکسته شدن دندان، آن را به مدت طولانی‌تری سالم نگه می‌دارد. در این روش، دندانپزشک بخش‌های شکسته شده را با مواد مخصوصی پر می‌کند و سپس با تراشیدن و صیقلی کردن و ایجاد شیارهایی بر روی دندان، به طولانی‌تر کردن عمر دندان طبیعی کمک می‌کند.

  • ترمیم دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت دندان

این روش، یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های ترمیم شکستگی دندان است. در این روش، از نوعی مواد کامپوزیتی مخصوص همرنگ دندان طبیعی، برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این روش برای ترمیم دندان‌های پوسیده، نسبت به پر کردن دندان با استفاده از آمالگام گرانتر است.

پر کردن دندان با مواد مختلف

  • ترمیم با استفاده از پروتزهای اینومر

 یکی از مواد نسبتاً رایج برای ترمیم پوسیدگی‌های دندانی یا دندان‌هایی که فشار کمتری بر آنها وارد می‌شود و دندان کودکان، استفاده از پروتز شیشه‌ای اینومر است. این ماده، یک ترکیب محکم و به رنگ کرمی است. استفاده از این ماده برای ترمیم شکستگی دندان نسبتاً مقرون به صرفه است. یکی از ویژگی‌های جالب این پروتزها، عدم تغییر حالت و عدم انقباض این پروتزها است. همچنین این پروتزها محتوی فلوراید هستند و باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شوند.

  • روکش دندان شکسته

گاهی اوقات، در صورت بروز شکستگی‌های عمیق لازم است که از روکش‌های دندانی برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده استفاده شود. روکش‌ها، پوششی هستند که بر روی کلیه سطوح دندانی قرار گرفته و آن را در برابر آسیب محافظت می‌کنند. برای قرار دادن روکش، باید اطراف دندان تراشیده شده و آماده قرارگیری روکش شود.

این روش نیز یکی از رایج‌ترین روش‌های ترمیم شکستگی دندان است. در این روش، روکش با کمک چسب مخصوص بر روی دندان قرار می‌گیرد. می‌توان با روکش کردن دندان، به مدت طولانی از آن استفاده کرد. ممکن است روکش‌ها، در انواع مختلف فلزی، سرامیکی یا ترکیبی از فلز و سرامیک وجود داشته باشند.

روکش دندان

  • باندینگ یا چسباندن دندان شکسته

این روش، یکی از تکنیک‌های کمتر تهاجمی قابل استفاده برای اصلاح شکستگی‌های دندانی است. در اکثر موارد از این روش برای ترمیم دندان‌های جلویی که در بیشتر معرض دید قرار دارند، استفاده می‌شود. از این روش برای ترمیم شکستگی دندان‌ هایی که نیاز به عصب‌کشی یا کارهای درمانی جدی‌تر دارند، استفاده نمی‌شود.

در این روش ترمیم، بخش‌های آسیب دیده دندانی را با استفاده از یک ماده از جنس کامپوزیت رزین ترمیم می‌کنند. اغلب از این روش، برای ترمیم شکستگی‌های جزئی و کوچک استفاده می‌شود. به طور خلاصه، از باندینگ برای ترمیم ترک خوردگی سا شکستگی دندان، ترمیم بدرنگی دندان، بلندتر کردن دندان‌های کوتاه، اصلاح طرح لبخند، پر کردن حفرات دندانی و غیره استفاده می‌شود.

  • پل یا بریج دندان

معمولاً دندانپزشکان در مواردی که شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه دارد، از روش بریج یا ایمپلنت استفاده می‌کنند. در حقیقت، بریج دندانی شامل قرار دادن دندان مصنوعی بین دو دندان اصلی و پر کردن فضای خالی بین دندانی است. در این روش ترمیم شکستگی دندان، دندان مصنوعی توسط دندان‌های اطراف نگهداشته می‌شود.

اگر دندان‌های اطراف نتوانند دندان مصنوعی را نگه دارند، در آن صورت دندانپزشک از گزینه ایمپلنت استفاده می‌کند. جنس بریج‌ها از فلز یا سرامیک یا ترکیب این دو ماده ساخته می‌شود. دندانپزشک، با توجه به وضعیت بیمار درباره استفاده از هر یک از این گزینه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

پل دندان

روش ایمپلنت یا کاشت دندان

 این روش، یکی از روش‌های ترمیم شکستگی دندان است. برای کاشت ایمپلنت، دندان اصلی کشیده می‌شود و پایه ایمپلنت در فک بیمار به جای ریشه دندان قرار داده می‌شود. در صورتی که بیمار از دندان ایمپلنت شده به اندازه کافی مراقبت کند، طول عمر ایمپلنت دائمی خواهد بود.

در برخی موارد که استخوان‌های فک از تراکم کافی برای پذیرش ایمپلنت برخوردار نباشند؛ باید قبل از کاشت، پیوند استخوان انجام شود.

مزایا و معایب هر کدام از روش‌های ترمیم شکستگی دندان

هر یک از روش‌های درمان ترمیمی، برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین باید دندانپزشک، پس از معاینه و بررسی نوع آسیب و شرایط بیمار نسبت به انتخاب گزینه‌های درمانی مناسب برای ترمیم شکستگی دندان تصمیم‌گیری نماید. مثلاً ترمیم دندان با آمالگام در مقایسه با استفاده از کامپوزیت‌ها دارای مزایا و معایب منحصر به فردی است.

هزینه ترمیم با آمالگام در مقایسه با کامپوزیت‌های همرنگ دندان کمتر است؛ ولی استفاده از مواد همرنگ دندان دارای مزایایی از قبیل استحکام کافی، حفظ همرنگی با دندان و ایجاد ظاهری کاملاً شبیه دندان، عدم نیاز به تعویض مجدد، داشتن کمترین عوارض، عدم نیاز به استفاده از پین‌های دندانی و غیره می‌باشد.

ایمپلنت دندان

دوام آمالگام در ترمیم شکستگی دندان، نسبت به کامپوزیت بالاتر است. به عنوان معایب کامپوزیت می‌توان علاوه برهزینه بالاتر، به لزوم داشتن مهارت بیشتر در هنگام انجام ترمیم و نیاز به صرف زمان بیشتر برای ترمیم اشاره کرد.

در مورد مزایای ایمپلنت می‌توان به دوام و ماندگاری بالای این روش اشاره کرد؛ در مقابل یکی از بزرگترین معایب ایمپلنت هزینه بالای آن می‌باشد.

به طور کلی، هر یک از شیوه‌های ترمیم دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. ممکن است دندانپزشک پس از معاینه و بررسی شرایط بیمار، یک گزینه درمانی را به عنوان تنها راه حل ترمیم شکستگی دندان بیمار تعیین کند. در برخی موارد، در صورت وجود گزینه‌های مختلف برای ترمیم یک مشکل دندانی، دندانپزشک گزینه‌های ممکن را برای بیمار شرح داده و پس از بیان مزایا معایب هر یک از روش‌ها، از بیمار می‌خواهد درباره طرح درمان خود تصمیم‌گیری نماید.

بنابراین بهتر است برای کسب بهترین نتایج، طرح درمان خود را در اختیار دندانپزشکان متخصص مراکز درمانی معتبر نظیر «کلنیک دندانپزشکی دکتر سولماز بیابانی» قرار دهید.

ترمیم دندان چیست؟

سوالات متداول در مورد شکستگی دندان

در رابطه با شکستگی دندان و روش‌های ترمیم شکستگی دندان سوالات مختلفی مطرح می‌شود. ‌در ادامه به پاسخ رایج‌ترین سوالات مرتبط با ترمیم شکستگی‌های‌ دندانی می‌پردازیم.

  1. در صورتی که دندان من به طور ناگهانی بشکند، باید چه اقداماتی را انجام دهم؟

در صورت شکسته شدن کل دندان یا جدا شدن یک تکه از دندان، سریعاً دهان خود را با آب بشویید و بخش شکسته شده دندان را در یک ظرف کوچک شیر یا سرم نگهداری کنید. و کوتاه‌ترین فاصله زمانی به صورت اورژانسی به دندانپزشک مراجعه نمایید.

  1. آیا امکان ترمیم خودبخودی دندان آسیب‌دیده وجود دارد؟

 دندان‌های بدن، قادر به ترمیم خود بخودی نیستند و باید در صورت بروز هر گونه آسیب یا شکستگی دندان، نسبت به ترمیم شکستگی دندان اقدام نمایید.

ترمیم دندان

  1. در صورت ایجاد لبه‌های تیز در دندان بر اثر شکستگی، باید چکار کنیم؟

شکسته شدن دندان می‌تواند موجب ایجاد لبه‌های تیز در دندان و وارد شدن آسیب به زبان و مخاط دهان شود. در چنین شرایطی بهتر است لبه‌های تیز را با گاز استریل، آدامس یا موم و غیره بپوشانید. در صورت درد زیاد از مسکن استفاده کنید. بهتر است برای بهبود سریع و جلوگیری از آسیب بیشتر، به دندانپزشک مراجعه نمایید.

  1. آیا امکان عفونت دندان شکسته وجود دارد؟

در صورت عدم انجام اقدام مناسب و ترمیم شکستگی دندان، امکان ورود باکتری‌ها به ریشه دندان و گسترش پوسیدگی‌ وجود دارد. رسیدن عفونت به عصب دندان، موجب ایجاد درد می‌شود و انجام اقدامات درمانی به موقع برای ترمیم شکستگی اهمیت دارد.

ترمیم دندان با استفاده از مواد با کیفیت

کلام آخر

هر چند پیشگیری از وارد شدن آسیب به دندان و ترک خوردن و شکستگی دندان کار آسانی نیست، ولی می‌توان با انجام یک سری اقدامات پیشگیرانه و رعایت نکات ایمنی، احتمال وارد شدن آسیب به دندان‌های خود را کاهش دهید. بهرحال، در صورت وارد شدن هر گونه آسیب و نیاز به انجام اقدامات ترمیمی و اصلاحی، می‌توانید با  بهره‌گیری از متخصصان ماهر در زمینه دندانپزشکی، زیبایی از دست رفته و آسیب وارد شده را اصلاح نمایید.

«کلنیک دندانپزشکی دکتر سولماز بیابانی» به عنوان یکی از بهترین کلنیک‌های دندانپزشکی، با در اختیار داشتن کادر مجرب و با سابقه و بهترین دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز دنیا در خدمت شما مشتریان عزیز می‌باشد. ما در این کلنیک دندانپزشکی پیشرفته، از روش‌های درمانی تخصصی و پیشرفته برای ترمیم شکستگی دندان و درمان مشکلات دهان و دندان بیماران استفاده می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان انتخاب مراکز دندانپزشکی، انتخاب کلنیکی است که بتواند همه اقدامات دندانپزشکی را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان و با نظم و سرعت و دقت کافی انجام دهد. بدین ترتیب، بیماران بین کلینک‌های مختلف برای دریافت درمان‌های تخصصی سرگردان نخواهد بود.

خدمات دندانپزشکی

در «کلنیک دندانپزشکی دکتر سولماز بیابانی»، انواع خدمات تخصصی از قبیل ایمپلنت، پروتزهای دندانی (ثابت، متحرک، ایمکس، زیرکونیا)، انواع خدمات مربوط به ترمیم شکستگی دندان و خدمات زیبایی از جمله اصلاح طرح لبخند،کامپوزیت، لمینیت، بلیچینگ، لومینیرز و غیره با بهترین کیفیت ارائه می‌شود. لطفاً برای تنظیم وقت ویزیت و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *