همه آنچه که باید در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان بدانید

عصب کشی

همه آنچه که باید در مورد درمان ریشه یا عصب کشی دندان بدانید

درمان ریشه یا عصب کشی دندان، روشی در دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز و کانال دندان استفاده می شود. در واقع هدف از درمان ریشه کانال، از بین بردن باکتری های است که کانال های عصبی دندان را تحت تاثیر قرار داده اند. این روش درمانی همچنین  از عفونت مجدد دندان جلوگیری کرده  و مانع از بین رفتن دیگر قسمت های سالم  دندان می شود.

همه آنچه که باید در مورد درمان ریشه دندان بدانید

درمان ریشه، روشی در دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز و کانال دندان استفاده می شود. در واقع هدف از درمان ریشه کانال، از بین بردن باکتری های است که کانال های عصبی دندان را تحت تاثیر قرار داده اند. این روش درمانی همچنین  از عفونت مجدد دندان جلوگیری کرده  و مانع از بین رفتن دیگر قسمت های سالم  دندان می شود. به طور خلاصه در  درمان ریشه یا روت کانال تراپی ابتدا پالپ ملتهب یا آلوده برداشته شده و داخل دندان با دقت تمیز و ضد عفونی می شود، سپس با ماده مخصوص مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می شود.

درمان ریشه یا عصب کشی

چه هنگام  عصب کشی یا درمان ریشه دندان لازم است؟

قبل از پاسخ به این سوال باید درباره ساختار و علت عفونت دندان بیشتر بدانید.  دندان از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است.

• مینا، پوشش بیرونی سخت دندان است.
  • عاج ، ماده نرمتری است که از مینای دندان پشتیبانی می کند و بیشتر دندان را تشکیل می دهد.
  • سمنتوم، ماده سختی که سطح ریشه را می پوشاند.
  • پالپ دندان، بافت نرمی که  در مرکز دندان قرار دارد. سیستم کانال ریشه حاوی پالپ دندان است و از تاج دندان تا انتهای ریشه امتداد دارد. یک دندان می تواند بیش از 1 کانال ریشه داشته باشد.

چرا در دندان عفونت ایجاد می‌شود؟

عفونت در مرکز دندان (کانال ریشه) در اثر باکتری هایی است که در دهان زندگی کرده و به دندان حمله می کنند. این می تواند بعد از پوسیدگی دندان، پر کننده های بی کیفیت یا  آسیب به دندان در نتیجه ضربه ناگهانی، مانند زمین خوردن ایجاد شود. با این وجود عصب کشی فقط زمانی لازم است که دندانپزشک از طریق  اشعه ایکس دندانپزشکی متوجه شود، که پالپ در اثر عفونت باکتریایی آسیب دیده است.

اگر پالپ توسط باکتری آلوده شود، از بین می رود و همین امر باعث می شود باکتری ها تکثیر و گسترش پیدا کنند.

علائم عفونت پالپ شامل موارد زیر است:

• درد هنگام خوردن غذا و نوشیدنی مایعات گرم یا سرد
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • یک دندان شل

با پیشرفت عفونت و مرگ پالپ، این علائم از بین می روند و به نظر می رسد دندان شما خوب شده است، اما در واقع عفونت از طریق سیستم کانال ریشه گسترش یافته است.

ممکن است علائم زیر هنگام عفونت دندان مشاهده شوند:

• درد هنگام گزش یا جویدن
  • تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  • خروج چرک از دندان آسیب دیده
  • تورم صورت
  • تغییر رنگ دندان

در صورت بروز دندان درد باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان شما آلوده باشد، پالپ به خودی خود بهبود نمی یابد و ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت دندان شود. اگر عفونت درون دندان ایجاد شود، احتمال کمتری برای درمان کانال ریشه وجود دارد. آنتی بیوتیک ها، داروهایی که برای درمان عفونت های باکتریایی، مورد استفاده قرار میگیرند، برای  درمان عفونت کانال ریشه موثر نیستند.

درمان ریشه

مراحل عصب کشی دندان به چه صورت است؟

درمان ریشه دردناک نیست و باعث حفظ  دندان طبیعی فرد می شود. برای عصب کشی دندان باید مراحل زیر را دنبال کرد:

1. قبل از انجام درمان ریشه، معمولاً بی حسی موضعی به فرد داده می شود، این بدان معنی است که عصب کشی باید بدون درد باشد.
  2. برای درمان عفونت در کانال ریشه، باید باکتری ها برداشته شوند. این کار را می توان با از بین بردن باکتری ها از سیستم کانال ریشه (درمان کانال ریشه) یا برداشتن دندان (کشیدن دندان) انجام داد. اما برداشتن دندان معمولاً توصیه نمی شود، زیرا بهتر است تا حد ممکن دندانهای طبیعی را حفظ کرد.
  3. پس از از بین بردن باکتری، کانال ریشه پر شده و دندان با مواد مخصوص پر می شوند.

در بیشتر موارد، بافت ملتهب نزدیک دندان به طور طبیعی بهبود می یابد. درمان کانال ریشه معمولاً موفقیت آمیز است و دندان می تواند تا 10 سال پس از عصب کشی زنده بماند. پس از درمان ریشه باید از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید. تا زمان کامل شدن درمان باید از گاز گرفتن غذاهای سخت خودداری کنید. پس از درمان نهایی، دندان ترمیم شده نباید دردناک باشند. برای رفع هرگونه ناراحتی می توان از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کرد. اگر بعد از استفاده از مسکن هنوز درد یا تورم دارید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی دندان یا درمان ریشه به نوع دندان، محل قرار گیری آن در دهان، نوع ماده استفاده شده برای پر کردن و تعداد کانال های دندان بستگی دارد و گاهی ممکن است، پزشک بر اساس صرف وقت و میزان در دسترس بودن دندان، هزینه دستمزد خود را افزایش دهد.

اگر به دنبال خدمات دندانپزشکی ارزان هستید اما در عین حال می‌خواهید خدمات درمانی شما کیفیت خوبی داشته باشد، دکتر سولماز بیابانی تمهیدات خوبی را برای شما در نظر گرفته‌اند.
همین حالا می‌توانید با ما تماس بگیرید و وقت دندانپزشکی خود را رزرو کنید:

02156119500        02156690271        09352281315

برای مشاهده نمونه کارهای دکتر سولماز بیابانی لطفاً پیج اینستاگرام ایشان را دنبال کنید:

پیج اینستاگرام دکتر سولماز بیابانی

dr.solmazbiabani