چگونه سریعا درد دندان خود را درمان کنیم؟

درمان سریع دندان درد

چگونه سریعا درد دندان خود را درمان کنیم؟

آیا شما هم جزو افرادی هستید که دندنتان درد گرفته و الان با جستجوی عباراتی مثل درمان سه سوته دندان درد، قاتل دندان درد، قرص برای دندان درد شدید، درمان فوری دندان درد، درمان خانگی دندان درد و … به دنبال یک راه معجزه آسا برای کاهش درد دندان خود هستید؟

جای درستی آمدید، اینجا چند راه حل به شما معرفی می‌کنیم که سریعا درد دندان شما را کاهش می‌دهد. اما هیچ یک از موارد زیر درمان قطعی دندان درد نیست. برای رفع مشکل دندان دردتان باید وقت بگذارید و به یک دندانپزشک دلسوز و باتجربه مراجعه کنید. او می‌تواند مشکل شما را به صورت اصولی رفع کند. در ادامه با سایت دکتر سولماز بیابانی همراه باشید تا راهکارهای سریع دندان درد را بررسی کنیم.

فراموش نکنید که قاتل دندان درد، درمان اصولی دندان شما توسط دندانپزشک است.

درد دندان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عفونت، بیماری لثه یا ریشه عریان اشاره کرد. این درد در شب شدیدتر می‌شود و می‌تواند تا صبح خواب را از چشم شما دور کند. روش‌های مختلفی برای کاهش درد و التهاب ناشی از دندان درد وجود دارند؛ از درمان‌های خانگی گرفته تا داروهای مسکن.

13 روش درمان فوری دندان درد در خانه

درمان فوری دندان درد در خانه

دندان درد، نوعی درد خفیف تا شدید در اطراف یک دندان یا لثه است. در صورت داشتن دندان درد، ریشه‌یابی علت این درد بسیار اهمیت دارد. با دانستن علت درد می‌توان، بهترین روش برای تسکین التهاب، تورم، درد و سایر علائم را بکار برد. شستشوی دهان با آب نمک و کمپرس آب سرد به طور موضعی موجب کاهش درد می‌شود. با این وجود، دردهای شدید حتماً به مداخله دندانپزشک نیاز خواهند داشت.

برای کاهش دندان درد و حفظ سلامت دندان‌ها حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • بالا نگه داشتن سر
  • مسواک زدن دندان‌ها با ضربات بسیار ملایم
  • بالا نگه داشتن سر از بدن در هنگام خواب
  • استفاده از کمپرس آب سرد یا آب نمک

در صورتی که علائم دندان درد بیش از دو تا سه روز ادامه یافت، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. دندانپزشک می‌تواند، روش‌های بهتری برای کاهش درد دندان ارائه دهد. ممکن است پوسیدگی به عصب رسیده باشد و درمان درد، صرفا با عصب کشی دندان امکان پذیر باشد. (مقاله عصب کشی دندان چقدر طول میکشد را بخوانید) اگر قبلا دندان را عصب کشی کرده و روکش کرده‌اید و اکنون دندان روکش شده درد می‌کند حتما مقاله علت درد دندان روکش شده بعد از چند سال را بخوانید.

لازم به ذکر است که پیش از امتحان کردن این روش‌ها حتماً با دندانپزشک مشورت کنید؛ به خصوص مادران شیرده، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان و زنان باردار

مسکن قوی دندان درد خانگی
استفاده از کمپرس آب یخ در خانه می‌تواند موقتا درد شما را کاهش دهد.

1- التیام درد دندان با آب نمک

درمان دندان درد با آب نمک

شستشو با آب نمک به عنوان اولین و موثرترین روش کاهش دندان درد در نظر گرفته می‌شود. آب نمک، یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که می‌تواند ذرات مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده‌اند را از بین ببرد. درمان دندان درد با آب نمک همچنین به کاهش التهاب و التیام زخم‌های دهان کمک بسیار زیادی می‌کند. برای درست کردن محلول آب نمک، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و آن را به عنوان دهانشویه بکار ببرید. از نمک برای سفید کردن دندانها در خانه نیز استفاده می شود. (مقاله سفید شدن دندانهای زرد در یک روز را بخوانید)

2- شستشو دندانها با هیدروژن پراکسید

برای دندان درد چی خوبه

شستشو با هیدروژن پراکسید نیز به تسکین و کاهش درد و التهاب ناشی از دندان در کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، هیدروژن پراکسید موجب کاهش دندان درد و التیام خونریزی لثه می‌شود. مطمئن شوید که هیدروژن پراکسید را به خوبی رقیق کنید. برای انجام این کار، سه درصد هیدروژن پراکسید را با همان اندازه آب ترکیب کنید. از محلول به دست آمده می‌توانید، به عنوان دهانشویه استفاده کنید. محلول هیدروژن پراکسید را قورت ندهید.

3- کمپرس یخ یا آب سرد

کاهش دندان درد با کمپرس یخ

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای کاهش دندان درد، کمپرس یخ یا آب سرد است. کمپرس آب سرد می‌تواند درد ناشی از خرابی دندان را تسکین دهد؛ به خصوص اگر ضربه موجب دندان درد شده باشد. وقتی کمپرس سرد را بر روی محل درد قرار می‌دهید، رگ‌های خونی در آن محل منقبض می‌شوند. این موضوع باعث کاهش شدت درد می‌شود. آب سرد همچنین التهاب و تورم را نیز کاهش می‌دهد.

به منظور انجام این کار، حوله‌ای دور کیسه یخ بپیچید و سپس، آن را به مدت 20 دقیقه در محل مورد نظر قرار دهید. شما می‌توانید این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.

4- مصرف چای کیسه‌ای فلفل نعنایی

برای درد لثه چی خوبه

یکی دیگر از درمان‌های خانگی به منظور کاهش سریع دندان درد، چای کیسه‌ای فلفل نعنایی است. چای کیسه‌ای فلفل نعنایی موجب تسکین حساسیت لثه می‌شود. پیش از قرار دادن روی محل مورد نظر، اجازه دهید چای کیسه‌ای نعناع فلفلی کمی خنک شود. اگرچه، کمی باید گرم باشد. شما همچنین می‌توانید، این روش را با قرار دادن چای کیسه‌ای درون فریزر به مدت چند دقیقه انجام دهید. سپس، چای کیسه‌ای نعناع فلفلی را روی دندان قرار دهید.

5- سبزه گندم

داروی گیاهی دندان درد فوری
داروی گیاهی دندان درد فوری

سبزه گندم، بی‌نهایت خواص التیام‌بخش دارد. از این گیاه می‌توان برای کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی استفاده کرد. علاوه بر این، سبزه گندم به دلیل داشتن مواد مغذی مانند کلروفیل به مبارزه با باکتری‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند. اگر می‌خواهید دندان درد خود را سریع برطرف کنید، سبزه گندم را در آب حل کنید. این ترکیب را می‌توانید به صورت دهانشویه نیز بکار ببرید.

6- عصاره وانیل

داروی درد دندان
عصاره وانیل می‌تواند به تسکین درد دندان کمک کند.

عصاره وانیل حاوی الکل است که به کاهش درد کمک می‌کند. عصاره وانیل به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی به عنوان تسکین‌دهنده درد نیز شناخته می‌شود. پیش از استفاده از این ماده برای تسکین درد دندان، باید از اصل بودن عصاره اطمینان حاصل کنید. مقداری عصاره وانیل را روی انگشت دست یا تکه پنبه بزنید و آن را مستقیماً روی محل درد قرار دهید. شما می‌توانید، این روش تسکین درد را چند مرتبه در روز امتحان کنید.

7- درمان فوری دندان درد با میخک

درمان درد دندان در خانه

میخک به عنوان یکی از سریع‌ترین روش‌های کاهش دندان درد در نظر گرفته می‌شود. این ماده می‌تواند، درد و التهاب دندان را کاهش دهد. میخک، اوژنول دارد که یک آنتی سپتیک طبیعی است. برای این منظور، روغن میخک را با روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا گل آفتابگردان) رقیق کنید. 15 قطره از روغن میخک برای یک اونس روغن حامل کافی خواهد بود.

تکه‌ای پنبه را به ترکیب به دست آمده آغشته کنید و آن را چند مرتبه در طول روز روی محل درد قرار دهید. شما همچنین می‌توانید، چند قطره روغن میخک را درون آب بریزید و آن را به صورت دهانشویه بکار ببرید. در هر دو حالت، میخک موجب تسکین درد و التهاب می‌شود.

8- برگ‌های درخت گواوا

برگ‌های درخت گواوا
برگ‌های درخت گواوا برای تسکین دندان درد موثر است.

برگ‌های درخت گواوا دارای خواص ضد التهابی هستند و موجب التیام زخم می‌شوند. آن‌ها همچنین برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان نیز ایده‌آل هستند. برای استفاده از این درمان خانگی، برگ‌های درخت گواوا را مانند آدامس بجوید. علاوه بر این، می‌توانید برگ‌های درخت گواوا را درون آب داغ بجوشانید. سپس، آن را به صورت دهانشویه بکار ببرید.

9- کاهش درمان درد دندان با آویشن گیاهی

داروی گیاهی دندان درد

آویشن گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است. با این وجود، از این گیاه می‌توان برای کاهش دندان درد نیز استفاده کرد. آویشن گیاهی دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمندی است. این گیاه نه‌تنها به کاهش دندان درد کمک می‌کند، بلکه در از بین بردن باکتری‌هایی که باعث خرابی دندان می‌شوند، نیز موثر است.

روغن آویشن را با روغن حامل دلخواه خود ترکیب کنید و آن را روی محل درد قرار دهید. همچنین، شما می‌توانید با ترکیب چند قطره روغن آویشن به آب، دهانشویه درست کنید.

9- سیر و تاثیر معجزه آسای آن در درمان درد دندان

درمان فوری دندان درد
مصرف سیر و ترشی سیر در کاهش دردهای بدن، مخصوصا درد دندان موثر است.

اگر درمان‌های خانگی مذکور باعث کاهش دندان درد نشدند، سیر را امتحان کنید. هزاران سال است که سیر برای خواص پزشکی متنوعی که دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیر دارای خواص ضد باکتریایی است که نه‌تنها باکتری‌ها را می کشد، بلکه به عنوان تسکین‌دهنده درد نیز بکار می‌رود. به منظور استفاده برای دندان درد، سیر را له کنید تا حالت خمیری پیدا کند و آن را روی محل درد قرار دهید. شما می‌توانید، محل درد را با آب نمک بشویید.

10- مصرف موضعی سرکه سیب و التیام درد دندان

درمان اورژانسی درد دندان

سرکه سیب به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کنندگی می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای دندان درد باشد. این سرکه، اسیدی است و می‌تواند باکتری‌هایی که موجب دندان درد می‌شوند را از بین ببرد. یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. این درمان را می‌توانید، چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

11- سیب زمینی راهکاری عجیب اما واقعی برای درمان درد دندان

برای دندان درد چی خوبه درمان خانگی
سیب زمینی برای تسکین دندان درد می‌تواند مفید باشد

شاید عجیب به نظر رسد ولی سیب زمینی نیز می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش دندان درد در نظر گرفته شود. سیب زمینی می‌تواند، تورم ناشی از دندان درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سیب زمینی را به تکه‌هایی با اندازه متوسط برش دهید و سعی کنید یک تکه از آن را روی دندانی که درد می‌کند، نگه دارید.

روش دیگر استفاده از سیب زمینی برای کاهش دندان درد، له کردن و ترکیب آن با مقداری نمک دریایی است. خمیر به دست آمده از ترکیب سیب زمینی و نمک دریایی را برای چند دقیقه روی محل درد قرار دهید.

12- زردچوبه و زنجبیل، قاتل دندان درد

درمان خانگی دندان درد
درمان خانگی دندان درد با زردچوبه و زنجبیل

روش دیگر درمان دندان درد منظور، استفاده از زردچوبه و زنجبیل است. زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی است که موجب کاهش درد دندان می‌شود. زردچوبه را با کمی آب به حالت خمیری درآورید و آن را برای چند دقیقه روی دندان قرار دهید. اگر به دنبال یک روش سریع‌تر و راحت‌تر برای کاهش دندان درد خود هستید، زنجبیل را تازه را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل کنید و یک تکه از آن را در دهان بجوید. این کار موجب کاهش التهاب و تسکین درد دندان می‌شود.

13- قرص مسکن برای دندان درد شدید

داروهای مسکن ضد التهاب ازجمله: ایبوپروفن، ادویل، موترین و ناپروکسن می‌توانند درد دندان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاهش دهند. این داروها باعث از بین بردن التهاب دندان و کاهش درد می‌شوند. داده‌های اخیر نشان داده‌اند که ترکیب ادویل (ایبوپروفن) و تایلنول (استامینوفن) برای کاهش درد و التهاب دندان موثر هستند. اگرچه، امکان استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه وجود دارد، اما پیشنهاد می‌شود که زیر نظر پزشک از این قرص‌ها استفاده کنید.

درمان سه سوته دندان درد
مصرف داروهای مسکن درمان سه سوته اما موقتی دندان درد است.

مصرف داروهای مسکن درمان سه سوته دندان درد است. اما دقت کنید که داروهای مسکن دارای عوارض جانبی بسیاری است، مخصوصا اگر برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید.
پس به جای درمان با قرص و دارو، به دندان پزشکی مراجعه کنید و بخواهید مشکل را شناسایی و اساسی رفع کند.
از قرص مسکن نظیر استامینوفن، ایبوپروفن، ادویل، موترین و ناپروکسن فقط برای تسکین کوتاه مدت می‌توانید استفاده کنید. (برخی افراد به برخی مسکن‌ها حساسیت دارند، حتما با مشورت پزشک دارو مصرف کنید.)

اگر دهانتان آفت زده است، کاملا طبیعی است که علاوه بر سوزش و درد آفت، دندانهایتان نیز حساس شده باشد. معمولا طرفی از دهان که درگیر آفت است حساستر است. در چنین شرایطی از تحریک دندانهای آن منطقه خودداری کنید.

چرا دندان درد در شب بیشتر می‌شود؟

درمان سریع دندان درد در شب خانگی

احتمالاً تاکنون شنیده‌اید که دندان درد در شب شدیدتر می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع می‌تواند، مربوط به دراز کشیدن فرد در شب باشد. دراز کشیدن باعث می‌شود تا خون سریع‌تر به مغز برسد. خون اضافی، درد و فشار ناشی از دندان را بیشتر می‌کند. دلیل دیگر احساس درد بیشتر دندان در شب، کاهش تعداد حواس‌پرتی‌هاست. فرد در شب بیشتر بر روی درد ناشی از دندان خود تمرکز می‌کند و در نتیجه نمی‌تواند، بخوابد.

به منظور کاهش دندان درد در طول شب می‌توانید، موارد زیر را امتحان کنید.

  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (ایبوپروفن یا ادویل، استامینوفن و آسپرین)
  • بالا نگه داشتن سر
  • شستشوی دهان با محلول آب نمک یا دهانشویه
  • استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ

به همین دلیل است که دانستن این که برای دندان درد چی خوبه می‌تواند به کاهش درد و التهاب دندان در شب کمک کند. هر چه بیشتر استراحت کنید، درد نیز کمتر می‌شود و مدت زمان انتظار برای مراجعه به دندانپزشک نیز سریع‌تر می‌گذرد.

آیا دندان درد می‌تواند منجر به بروز سر درد شود؟

سر درد ناشی از دندان

بله. بسیاری از اوقات ریشه سر درد خود را باید در دندانهای خود جستجو کنید. دردهای دندانی و وجود دندان‌های خراب می‌تواند عصب شما را تحت فشار قرار دهد و دچار سردرد شوید. معاینه منظم دندان‌ها توسط دندان پزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان تضمین کننده سلامت و شادی شما در زندگی است.

سخن پایانی

دندان درد، یکی از بدترین دردهایی است که می‌تواند به دلایل مختلفی سراغ شما بیاید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای دندان درد چی خوبه. روش‌های خانگی بسیار زیادی به منظور کاهش درد ناشی از دندان وجود دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمپرس آب سرد، آب نمک، میخک، سیر، عصاره وانیل یا زردچوبه اشاره کرد که در بالا مفصلا راجع به آنها صحبت کردیم. (اگر احساس می‌کنید که برای درمان عفونت به دارو نیاز دارید، مقاله روش مصرف آموکسی سیلین 500 را بخوانید.)

با این وجود، مراجعه به دندانپزشک و درمان علت اصلی درد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کلینیک دندان پزشکی دکتر سولماز بیابانی واقع در اسلامشهر، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. از روش‌های ذکر شده در این مقاله تنها می‌توانید، به عنوان یک درمان موقت پیش از مراجعه به دندانپزشکی استفاده کنید. اگر درمان خانگی دیگری برای کاهش دندان درد می‌شناسید، لطفاً آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *